Verhuizende consument wekenlang zonder internet

Verhuizende Nederlanders vragen internet op het nieuwe adres veel te laat aan. Maar liefst 90 procent vraagt te laat het internetabonnement aan, waardoor men de eerste weken in de nieuwe woning doorbrengt zonder internet en tv. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Breedbandwinkel.nl onder 14.000 verhuizende consumenten.

Bij de aanvraag van internet en tv dient nog altijd rekening gehouden te worden met een levertijd van 2 tot 4 weken. Ondanks dat internet ook handig kan zijn tijdens de verhuizing en het verbouwen denken Nederlandse consumenten hier veel te laat aan. 38 procent van de verhuizers vraagt het abonnement pas aan nadat men de sleutel heeft ontvangen. Last-minute denkt 24 procent van de verhuizers aan het internetabonnement, zij vragen het aan in de laatste week voor sleuteloverdracht.

In de praktijk is slechts 10 procent van de consumenten die kiezen voor een nieuwe provider op tijd met de aanvraag voor internet, tv en/of bellen. Gezien het recordaantal van ruim 475.000 verhuisde Nederlanders in het eerste kwartaal van 2017 (bron: CBS) gaat het om 425.000 consumenten die zonder internet en tv komen te zitten.

Opvallend is verder dat bij een verhuizing vaker voor los internet wordt gekozen dan voor een alles-in-één pakket met internet, tv en bellen. Dit is te wijten aan de populariteit van losse on demand tv-diensten zoals Netflix, Videoland, Knippr en NLziet. Tevens wordt de vaste telefoon vaak niet meer uitgepakt. Nog maar 36 procent van de verhuizers kiest voor vast bellen bij het abonnement. Bij overstappers op het huidige adres is dit 53 procent.

De Nederlander verhuist 7 keer in zijn leven. Dat betekent dat er een flinke periode is dat iemand afgesloten is van internet. Providers, maar ook vergelijkingssites, kunnen hier hun voorlichting op aanpassen om de verhuizing ook online soepel te laten verlopen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *